Pages

Tuesday, June 23, 2009

Aku dan Perintah Berkurung H1N1

Rombongan Biohazard H1N1 (kan best kalau rombongan minang Modjo instead :(

Wahlauwehhh~@!

Gilers hokeh.
Tak sangka betul aku beberapa jam tadi tatkala aku menerima panggilan daripada seseorang yang sangat peramah macam kengkawan lama gitu.

'Halooo Cik Taichee..'
' iye...'
'Cik Taichee kat mana ni?'
' saya kat ofis la. Ni number ofis'
'Saya En Sobri memanggil dari Jabatan Kesihatan. Hari tu cik ada datang Kuching naik MH2504 kan?'
'Iye..kenapa?'
'Cik ni di Kuching lagi atau di KL?'
'di Kuching..'
'Camni cik, cik dikehendaki pulang segera dan terpaksa dikuarantin di rumah.'
'Haaa? Kenapa?'
'Sebab cik ada direct contact dengan pelajar yang kena H1N1. Kerusi cik 15A kan? Dia duduk depan cik aje.'
'Ya Allah...ye ke?' Terasa aku sangat cuak masa ini. Depan aku je budak tu. Read More Here
'Tapi jangan risau. Saya cuma nak alamat penuh cik di Kuching dan nombor handphone cik'

Maka aku pun bagilah lepas dia bagi verification dia orang Jabatan Kesihatan (takut gak Stalker yang HUtang aku RM20 ribu tu serang umah aku kat sini- nak kena pasang cctv lah)

'Ok. Cik kena balik sekarang. Nanti orang Jabatan Kesihatan akan ke rumah cik buat pemeriksaan lanjut'

Fuh! Aku macam terkesima la jugak kan? Apa punya kes lah dari 19hb tuhari sampai sekang dah bape ramai orang aku ada direct contact. Salah seorang darinya ialah Big Boss aku dari KL dan yang lelain ialah bebudak ofis.

Aku bagitau Mr T yang aku kena balik sebab kuarantin. Bertutup mulut staff aku yang dah berumur ni tentang keadaan aku. Terus dia panggil Ferdie, boss dia merangkap ofismate aku. Aku pun explain la kan. 'Ah! Sudah.. I dahlah jumpa u sejak hari Sabtu tuhari nak amik keta. Pastu kita sesama dengan GM lagi, boss lagi...'

Aku nak buat apa? Aku senyum jek la. Aku kata, 'Baik u, Nel & Mr T gi cek kat klinik. Kot ada pape.' Yang kelakar nye kan? Si Ferdie yang jarang wat lawak tu, bleh kunun kunun nak lari pecut tinggalkan opis sbb aku suspected H1N1. Peh! Macam ceta Zombie lak aku rasa (aku baru terkena gigitan zombie). Terpaksalah aku hantar Out Of Office punya ayat tak bleh blah - kena kuarantin til Friday and then, hantar sms kat Boss aku dan Manager-in-Charge kat Sawak ni.

So itulah nye. H1N1 katanya. Aku pun bagitau Mama dulu papehal. Baru je nak hepi hepi joyah joyah sebab Mama, Abah & Taro nak datang Kuching melawat aku. Aku cakap, InsyaAllah aku hokeh. Mama suh baca doa tolak penyakit berat and mama doakan aku dari jauh. Risau betul mama. Pastu baru aku call my shayg Modjo. Mcm biasakla dia suke buat Terkezut Zorro (terkejut yang agak cool la - dengar bom kat belakang pun leh sambung main pedangtapi buat muka pekebendealahtu). Sebab apa? Sebab dia tau aku tak demam. Simptom pun dia tau takde (mana taknya, dalam sehari berejam call kan?).

Tapi aku rasa aku sehat jek ni. Selsema ni, biasalaa aku kan ada allergik hidung ala sinusitis? Batuk ni pun biasala, aku minum ais je mesti batuk (smalam minum Ribena Sprite Laici yang lazat). Demam? Errr.. hokeh.

Pastu, aku punya cuakla lepas org spital call aku kata dah on the way nak sampai umah. So aku pun cepat2 mengemaskan apa yg semak dimata dulu. Hebat! Less than 10 minit ruang tamu umah spanking clean, bebeh! (sebab aku sidai baju salu dekat ngan balkoni).

Sesampainya rombongan minang dari Modjo Sepital tu, dorang dah pakai mask siap siap. Nasib tak pakai sut Biohazard. Aku pun cuak dah ni. MenTAKUTkan hokeh! Tapi kan, yang buat aku nak tergelak apa tau?

'Awak ni stewardess dalam flight MH2504 tuh enh?'
Haloooo~@! Aku kan pakai tudung ni. Baju plak baju opis. Badan plak gumuk cam anak badak. Ape kes mo jadik stewardess? Adoyaiii statement tak bleh blah betol hokeh! Tapi aku cakap la, tak. Aku penumpang.

So aku sengaja pasang Tv dok tayang Wanita Hari Ini pasal Bujang Terlajak (Peh! Perli aku nampak Tv enh?). Bukak sliding door and pintu dapur kasik ventilation best sikit. Sorang nurse tu, suh aku isikan IC aku dan sain borang Home Observation and Surveillance Order for Contacts of Pandemic Influenza (PI) under Section 15(1) The Prevention and Control of Infectious Diseases Act 1988.

Panjang berkajang bapak

Panjang takkkkk?
Hahahaha... Lepas sain borang ni, aku diminta meletakkan termometer di bawah ketiak. Sebab ada jantan lam umah, makanya aku pun masuk bilik dalam 3 minit untuk cek suhu aku. Ada ke patot lagi katanya, 'awak ni student enh?' Like, haloooo...IC aku tu tak nampak ke? Aku dah tua cenggini, haruskah jadik student lagik? Adoyaiiii statement kedua yang tak boleh blah hari ini. Aku senyum jelah. Aku cakap tak, aku keja dengan *tooottt* dan kat *toooot* (tak boleh expose nanti ada Org Gila Stalker sebuk carik aku kang- ala kalau dia tau pun, lagi bagos. Boleh aku bagitau polis)

So.
Lepas dok nasihat begini begitu, aku pun cakap ngan dorang aku nak amek gamba sebab ni kejadian unik yang pernah berlaku kat aku sepanjang aku hidup. Dorang senyum pun tak nampak gigi sebab pakai mask tuh. Then dorang tinggalkan aku dengan borang 4 Hourly Temparature Chart dan sebatang termometer untuk aku cek sendiri. Adoyaiiii! Ingat leh lek lek. Tapi tak ada maknanyaaa....Aku kena jadik dr and nurse diri sendiri. Pfffttt~@! Di samping itu, aku kena pakai mask if aku order McD Delivery atau jiran (merangkap bebudak bujang opis) aku bawakan makanan. Don't be khuatir banyak gilers stock mask dorang bekalkan untuk haku.

Inilah dia gomen given termometer..yay~@! Free wokkkk~@!


Suhu pada jam 1230pm


Mask. Free jugeyk wokkkk~@!

Begitulah adanya, kengkawan sekalian. Janganlah jeles pada diriku yang mendapat cuti rehat daripada Gomen selama seminggu bersenang senang di rumah sendirik. Boleh bangun lambat atas katil sendiri, tengok TV sampai lebam, bertenet sampai pensan dan memakai sebarang je lam umah ni. Takyah pk nak gosok baju pe, kasut pe nak pakai. Makan pun tak menjadik soal sebab aku baru je stock up tuhari sebelum bagi Greenie kat Ferdie.

Huwaaa... (?)
Heaven ke HELL?

Nota perasan: Aku dah rasa a bit panas la. Kepala dah pening pening. Mata dah pedih pedih...Adakah?

Takpe. Kang jam 430 pm kang aku cek suhu badan kang.

13 comments:

Unknown said...

ayok ayok!

baca lah doa ye.

ps: mama kata, alamak! kite p sane nanti nak kena pakai mask laa yek!

hoho

Taichee~@! said...

Taro: Kaknaz yg kena pakai mask daaa..

InsyaAllah tadek pape tuh

Cool said...

chee ni kapal terbang dari kuching KL ke.. KL kuching neh cheee??????

♥ Miz Izzy ♥ said...

wooooow. gile la. interesting wor~ xD
once in a lifetime experience~ xD

Arin said...

so, cmana reading temperature skrg?

» NAJA « said...

Wah mcm tak percaya je Sis!

Kenangan seumur hidup ni okeh..

Take care ye!

Jiji said...

chee how are you?

Anasfadilah said...

kaknaz keep us posted tau

love u much!

doa kami untuk kaknaz

apa2 sms or video call aje :)

p/s::semalam punye vid call adalah gelap..couldnt see ur face lo

Taichee~@! said...

Jiji: Kch bound 19th jam 815 pagi. So far, me is lapo jok.

Lil: Tu pasal la kaknaz snap gamba cam jakunz.LOL

Arin: as of pagi ni 24hb, reading 37deg. maintain like last nite. Hopefully dia turun. Bak kata uteh, kamu kena eksesais lam umah tu. So kena buat aerobic la puleyk kan?

Naja: Ditto. Terasa cam cool plak sbb experience benda ni. Me is weird. Hopefully tadek pape la..

Dila: Danke danke. Woh gelap enh. Tapi mcm pelik la vid call ni. cam lagging. Mulut tak jive dgn sore. Hahaha

en_me said...

me ader datang singgah2 jenguk2 komen2 rumah kitak ituari kira jangkit juger ker.. ooopss blog kitak inih.. aduhaiiii

btw, kamek oghang kl, bini kamek oghang sawak.. tapi selalu kena tinggal.. volleeee

Miss BumbleBee said...

ok, i know dis is sewies..tapi cant stop laughing lah kak naz. since dah pernah ke crib kak naz masa baca entry nih mmg visualize setiap adegan yg berlaku..hahaha.

insyaallah. yer lor. no symptom no worries!

take care.

selamat berasteruk + bertenet di net + bercakap di telepon and jangan lupa penuhkan chart suhu tuh yer!

beldandy said...

chee, moga jauh dr sebarang penyakit ya!

take care...

Taichee~@! said...

en me:

woh! kitak org ki'el ghupanya.
Hehehe masey la sudi jenguk kamek di sitok. Sikda hal la, ktk sik dpt jangkitan. Komfem!

Yan: yg paling malas nak amek suhu tu. Adoyai..malas malas malas. Tp yg lelain enjoice la. hehehe

Bel:InsyaAllah. Mekasih Bel..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails