Pages

Thursday, March 22, 2007

+..Hanginnn Haku Part 1..+

Aku memang jarang ah nak hangin-hangin satu badan tak tentu pasal. And aku bukan jenis org yg tak suka kat org pun tak tentu pasal. Aku bukan spesis berdendam, simpan n plan nak revenge bila ada peluang. No. itu bukan haku. Itu sumer spesis budak pra-matang, yg fikir ikut emosi (syaitan). Selalunya aku maafkan org tu sebelum aku pejam mata malam-malam. Amalan ni aku praktikkan lepas aku attend kursus Dato' Fadzillah Kamsah yg kompeni aku hantar di Lenggeng. Alhamdulillah. Aku rasa aku lebih tenang la. Kalau tak dulu aku ni baran tahap Naga Berapi kot?

TAPIIII...

hari ni aku nak ceta pasal kehanginan satu badan haku. Aku try nak cool off. Pasang 2 ekon 16 darjah selsius pun tak rasa. Minum air lega sekejap la sbb tekak kering. Nak amik wudhuk kang terbatal secara express rakyat. Istighfar sudah, tapi hari ni aku diuji dgn pelbagai karenah remeh temeh. Aku rasa aku fail la..

Staf aku plak, nak emel kat aku pun nak call aku dulu. Selamba je aku sound,
"takkanla nak emel pun nak kasi tahu kot? Emel jelah dulu.."

Mana taknya, sejak haku pindah ke dept serba baru, expectations tinggi sbb team aku consist of org yg berkaliber dan pro-aktif (boss akulah tu). Alhamdulillah. Boss aku yg comel lagi best tu (tak pernah berkire). Semoga Allah murahkan lagi rezeki Boss aku, amin...kalau dia tak rajin, and lead by example, aku rasa payah gak la. Sebab tu ari tu dia suh mai meeting hari Ahad pun aku sanggup. Semoga Boss aku dimurahkan rezekinya Amin...

Anyho,
sejak pindah dept. aku yg best nih, tak reti2 lagi org nak amik alih keje aku yg dulu. Kata after transition period. Ni dah lebih transition ni...ni double unnecesary over the top burden tahap mangkok bertingkat work! Mmg la aku plan nak tolong derang. Tapi please lah...bukan bermakna aku tolong SELESAIKAN SEMUA. gile ke apa? Ingat aku ni superhuman ke? Ades...sampai ke nak set date appointment pun nak suh aku call. Padahal secara JELAS dan NYATAnye aku dah mention,

"I'm entertaining my clients' enquiries now since 2 o'clock.."
"Please eh, I want you to do it NOW, its very important cos I might have something that day.."
dalam hati aku kata, abes tu kalau important sgt kenapa tak call sendiri aje...???!!! Dahlah org nak dicall tu bukan calang2. Aku ni kecikkk je...elok dia je yg buat aku rasa..lebih seswai. Workload mcm s**L, gred n gaji cipot. Sibbaik merit aku tok last year Big BOSS Best aku, Mr. Cool defend. Sayang gak dia kat aku, eh? Tu pasal la aku still ada rasa nak tolong dia sehabis baik in my best capability and capacity.

Kalau aku dok ikut ckp Pn. Z tuh,
abes...aku ni report kat sapa? n sapa dia nak suh suh aku nih?
Aku try call org yg dia suh kol aku tuh 3 kali je. Sbb minah tu pun tak hangkat, aku anto emel

Dear Pn. Z,
"I have been trying to call A as you requested so many times, but nobody pick up the calls. I have left two messages at BOTH her direct lines n mentioning about the proposed meeting next week, the agenda and for her to call you back at your number, in case if she plans to return your call.

Meanwhile, I will be on leave tomorrow.

Thank you.

Regards,
Aku
SECTION BARU AKU
DEPT. BARU AKU

hahahahhaa....
bukan aku takmo responsible, tapi aku rasa aku patut draw a line already on what I should do, and shouldn't do. Aku kena jaga dulu hati Boss aku yg best, ye tak? Sbbnya, kami pun 3 org exec je. section yg kecik disupport oleh 6 support staff. Segala BALA enquiries yg mai tadi, yg HQ punya pun aku layan. Tu lagi satu hal. Customer Service Hq ni suka jadik posmen jah. Dok pass pass kat kami. Padahalnye, bila disiasat, benda tu related ngan HQ. Tak bleh ke buang sifat "gomen" thinking era dulu2? Sekang pun gomen dah byk efficient. Sorilah...kengkawan...ini dah jadik brand kitorang ler..gomen-like. Apalah salahnya org yg jadik customer service kat depan tu, tanya lebih detail sikit, produk cemana, nak buat apa...ini tak ASSUME sumer benda kompeni aku bleh buat...

Sibbaik aku n si Kama ni jenis gerudi ke akar umbi, n we MAKE SURE the other party tu (kat HQ yg related ngan customer tadi) call customer balik. bukan customer yg call derang!!! So aku rasa aku n Kama dah tak larat jadik interface giler camni. Tak cukup tangan, mulut n kederat. Exhaustive giler...especially when apa yg aku buat ni mencabar minda..kena pakai akai skets...

Lagi satu, customer aku yg cayanun, nak export barang makanan ke Arab Saudi. Aku ni pegilah visit derang last week dgn harapannya, nak gerudi lagi apa derang nak, n apa derang ada, n apa requirement di sana. Sayangkan, kita Muslim takde nak export produk ke Arab Saudi. Aku ada mintak personally requirement tu dari cayanun nih. Tapinye, knowing cayanun punye kedekut ilmu nak share matlumat, dia just tunjuk nak label n CoC je (yg lelain dia delete). Kejadah, mana nak cukup. And sorang teknikal colleague aku pun dah tolong carik requirement tok derang (ni pun derang tatau ngam ke ngan barang derang)...pastuh..nak we all buat in 1 week sumer tuh!!

Kejadah...! aku pun explain la elok2 (padahal hangin), "Mr. W, usually our clients ask for our help at least one n a half month in advance due to certain technicality that you need to comply. Not during the last minute...If you have problem relating to the technicalities, then how are you gonna ship your product?"

Pastu, dia bagi alasan taktau la bla blabla....eleh aku kata lam hati, "nak seribu daya, takmo seribu dalih.." Pehtu, hari-hari dok call aku tanya cemana tu, cemana ni, costing blabla...aku ckpla kat derang. so far, this is the first case for your kind of product. We must study it first so that YOU can comply without any problems..

Sampai ke ari ni dok kacau call aku...Tak kisahlah kan..sbb dah keje aku. Tapinye, yg aku hangin, HARI NI baru depa nak KASI tau requirements ARAB SAUDI tuh..padahalnye, nak CoC minggu depan!! Haku punya cakap tadik ngan Ms. Ng tuh, slow n steady je, aku rasa Ms. Ng tu tahu aku bengang kot.

Aku ckp, "Ms. Ng, this was the thing we asked you during our visit to your office. You only showed me some deleted documents last time, remember? "(aku tahu dlm hati aku, derang tak percaya kat kompeni haku n suruh kompeni lain buat, TAPI tak bleh nak buat punya sbb kami je yg ada MoU n MoA kat sana di Malaysia).

Ha! Padanlah ngan muke derang. Hari ni baru terhegeh-hegeh cam penagih nak fax over berbelas helai...kan dah kena extra cost tu? Sblm tu, aku dah gi library carik requirement kat Arab n Malaysia...mmg KOMFEM tak ada. Jumpa technical officer kat CEST pun derang kata kena study itupun requirement tahun 84, dah nearly obsolete.

Dah jam 4:00 baru customer aku terhegeh2 nak fax over?
Study punya study...aku gelakkan je laaa. sbb, requirements yg depa kasik tu, ada cross reference ngan requirement lain. Banyak pulak tu!

Yg Ms. Ng ni kata, "I dah boleh masuk barang dlm container, kan? Lepas isi borang you?"
" boleh...boleh...masukkan lah...tapi CoC u belum boleh dapatla...sbb you tak pernah ada scheme dgn kami, test pun tak pernah buat...so meanwhile, what we can do, we will do.." (dlm hati aku ni, haa...tulah ko nak export minggu depan baru teringat kat kitorang ye?)

Pehtu, aku rasa lambat laun Ms.Ng tu pun mengaku la dia tak study betul2 requirement Arab Saudi. And aku ckp, "we are trying our best to help you, Ms. Ng, but if you doesn't want to help us for the requirements, then how are we gonna help you? You rub my back, I rub your back laaa." So baru la dia faham, dia kena mintak requirement tu dari client dia kat sana, n then kita can study tugede2 gitu...hisk apalah kejadah tahik hidung masin betul kompeni cayanun nih! Siap leh suruh we all belikan requirement tu utk derang pulak...Rosak betul! Untung juta2 tapi benda camni kedek giler! Kalau la ada kompeni Islam yg nak export bebarang ke Arab nun, mmg aku akan tolong sehabis upaya aku...(ini...kompeni cayanun belum Islam...nak wat cemana, keje...)

Oklah bab tu settle sikit. Boss aku pun geleng kepala je bila aku ceta hal nih..Aku kata, Boss, kita kena tambah staf lagi la...hari2 camni i ngan Kama mau senget otak we all ni Boss..ini baru satu section...u imagine kita kena cover 8 sections...satu section je dah pecah kecil lagi...aduiii migrain hati i ni Boss...gastrik kepala...

As usual Boss yg Best mmg senantiasa ada plan utk membantu staf dia...Sayang Boss aku..n aku doakan dia lagi hari ni semoga dia dirahmati Allah n dimurahkan rezeki...Aminnn

Habis part 1
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

No comments:

Post a Comment

I just hate spammers and anons.
If u're cool u drop some names aye? thanks